onsdag 15 april 2009

Snälla tanter


Satt på bussen på väg in till stan idag och studerade lite försynt mina medpassagerare. En dam långt fram i bussen reser sig för att ge sin plats åt en annan dam. Saken var att jag troligtvis hade lämnat min plats åt damen som just rest sig ( om man resonerar att äldre behöver platsen mer än sig själv). En stund senare går det på ett annat par, även de äldre damer (vad det var som lockade ut allt kvinnfolk just denna dag har jag ingen aning om). De hade båda rullatorer och den ena var något mer rörlig så hon hjälpte sin väninna på och av bussen samt till en lämplig sittplats.

Man blir lite rörd (iallafall jag blir det) när man ser att folk faktiskt hjälper varandra och att den gamla hederliga uppfostran fortfarande finns kvar. Man behöver inte åka till andra sidan jorden för att träffa trevliga svenskar (för visst träffar man ofta trevliga landsmän just på utlands semestrarna)

Dagens visdomsord:
Lev livet lycklig och ta väl hand om dina medmänniskor


Oj,oj vad jag svävar iväg. Egentligen skulle jag skriva om vad det egentligen innebär att vara snäll men det får komma i nästa inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar